‘Ürün için paylaşmıyorsanız, ürün sizsiniz.’
(Bir ürün için ödeme yapmıyorsanız, ürün sizsiniz.)
Bu haftaki yazımızın başlığında yer alan ve Digital Age Summit 2015 etkinliğinde konuşan Defan Elazari ile ilgili bu tarihi söz; Aslında anlık iletişimin harika koşullarda sunulduğu sosyal medya mecralarının neden ücretsiz olarak bizlere sunulduğunu anlatmakla yetinelim.
En ilkel iletişim yöntemi olan mektup gönderirken bile neden bir bedel ödeniyor da anlık veri aktarımından büyük imkanlar sağlayan sosyal medya ortamları neden ücretsiz diye sordunuz mu kendinize hiç?
Naber; Facebook; heyecan; Google yapıları neden ücretsizdir?
Çünkü biz eseriz, eser bizim bilgimizdir.
Geçtiğimiz yıllarda Cambridge Analytica’nın 50 milyon Facebook kullanıcısının bilgilerini izinsiz toplayarak Trump’ın seçim çalışmalarında kullanıldığı ortaya çıkmıştı.
Avusturyalı hukukçu Maksimum Schrems ‘nin Facebook ile uzun hukuk mücadelesi sonucunda ortaya çıkan sonuç, bilgilerimizin mahremiyetinin anlamlı bir örneğidir:
Kendisiyle ilgili elinde bulunan kişisel bilgileri Facebook’tan talep eden Schrems, davayı kazandıktan sonra Facebook’tan elde ettiği kişisel verilerin 1222 sayfalık kullanıcı hareketlerinden oluşmasıyla kişisel bilgilerimizin ne kadar detaylı gizli olduğunu bir kez daha kanıtlıyor. Ayrıca bu davanın 2015 yılında açıldığını düşündüğünüzde 2023 yılında sosyal medyadaki bu tür dijitalleşme ve gizlilik ifşalarına karşılık nasıl bir bilgi bankası sunacağımızı bir düşünün.
Verilerimiz iki şekilde kullanılmaktadır;
Bir; rutin internet faaliyetlerimizden elde edilen bilgiler. Gönderilerimiz, arama motorlarımız, göz attığımız sayfalar, anketler, meydan okuma katkılarımız.
İki; Bilmeden kullanılan hesaplarımız.
Bazı üyeliklerimiz, sosyal medya aboneliklerimiz veya tıkladığımız korsan yazılım linkleri, sosyal medya hesaplarımızın farkında olmadan başkaları tarafından kullanılmasına neden olabilir.
Hesaplarımız kullanılarak gündem çalışması yapılabilmektedir. Bizim adımıza paylaşılabilir ve hızlı bir şekilde silinebilir. İsimlerimizin yan yana gelmesini istemediğimiz hesapları takip ederken bulabiliriz kendimizi.
Nasıl korunacağız: Kötü Haberler ☹
Burada kötü bir haberim var: Aslında sosyal medyaya adım atıp bu uygulamaları telefonlarımıza ve bilgisayarlarımıza yüklediğimiz andan itibaren mahremiyetimiz kalmıyor. İndirdiğimiz her uygulama, fotoğraf galerimizden, rehberimize, arama motorumuza ve hatta parmağımızı ekranın en çok hangi köşesinde hareket ettirdiğimize kadar cihazlarımızdaki tüm aktivite ve bilgilere erişime sahiptir.
Yine de en azından mahremiyetimizi kendi ellerimizle teslim etmemek için vazgeçilmez gizlilik kurallarını hatırlamakta fayda var:
*Uzatılmış havuçları yemeyin
Takipçi artırma, profillerine bakanları gösterme, paylaşımlarının etkileşim sayısını artırma, mavi tik sözü veren, site, hesap ve şifre bilgilerini ele geçirme sözü veren sosyal medya kullanıcılarına, uygulamalarına ve şahıslara fırsat vermeyin.
*Sosyal medya üzerinden abone olmayınız.
Dikkat etmemiz gereken konulardan biri; Üyelik gerektiren sitelere giriş yaparken “Facebook ile üye ol” veya “Twitter ile üye ol” gibi seçenekler ile üye olmamak. Tüm profilinizi bu uygulamalara açmış olabileceğiniz gibi, bu üçüncü kişiler sizin adınıza paylaşım yapabilir, profil bilgilerinizi güncelleyebilir ve diğer kişileri takip edebilir. Instagram ve Twitter’da takipçi satın alabilen uygulamaların birçoğu bu sistemle çalışıyor.”
* Şifre ve güvenlik korumasına dikkat edin
Şüphe durumunda şifrenizi değiştirin, iki faktörlü bir güvenlik faktörü kullanın ve kurtarıcı e-posta adresinizin yeniliğini ve güvenliğini onaylayın.
Hesaplarınız kullanılarak manipüle edilmiş olabilirsiniz.
Seçim ortamında bu durum Cambridge Analytica’da olduğu gibi manipüle edilebilir. Bireysel bilgiler analiz edilerek bireysel reklamlar ve yönlendirmeler yapılabilir. Bu yönlendirmeler bazen açık reklamlar yoluyla olurken, bazen bilinçaltı yollarla da yapılabilmektedir.
Bot hesaplar kullanıldığı için bu şekilde ele geçirilen gerçek hesaplar da TT çalışmalarına altlık sağlamak için kullanılabilir; anketler manipüle edilebilir.
instagram
heyecan
Facebook
bağlantılı
‘Bu makalede öne sürülen fikir ve yaklaşımlar tamamen yazarlarının orijinal düşünceleridir ve Onedio’nun yayın politikasını yansıtmayabilir. ©Onedio’